2010/03/20

Bön och arbete

Bön utan arbete funkar inte. Bön är ett arbete, vare sig det är förbön för den enskilde, andlig kamp eller vardagens liv med Gud. Bön utan arbete är lättja.
Arbete utan bön funkar inte. För arbetet behöver vara en bön. En bön om Guds närhet. Om Guds hjälp i vardagen. Om att det jag gör skall vara välsignat, och att jag inte skall göra något annat än vad Gud välsignar. Arbete utan bön är högmod.

Mer och mer har jag fått växa i bönens betydelse. Inte så att jag är ett föredöme för alla de heliga, men att jag i vart fall kan vara en liten förebild för mig själv för några år sedan. Det intellektuella, insikten om bönens betydelse, har funnits där. Men nu har också praktiken börjat ta form i större skala. Och det är gott.

Gud, bevara min dag och mitt arbete
Låt mig få leva i din närhet
Låt min bön få vara ett arbete
och mitt arbete en bön.
Dig till ära och människor till upprättelse och frälsning.
Amen.

Inga kommentarer: