2010/03/26

Bokbord i kyrkan 3 – hur kan man börja?

Tidigare inlägg hittar du här och här.

Jag vet inte om du som läser detta är präst, diakon, pedagog eller lekman. Jag vet inte om du blivit tilldelad uppgiften eller om du själv med glädje tagit på dig den – att starta och eller driva ett bokbord i kyrkan där du finns. Men vad jag vet är att jag vill ge dig en verktygslåda med råd och tips som möjliggör för dig att lyckas med din uppgift!

Det första som krävs för att du ska kunna lyckas med uppgiften är att du får ansvar från den beslutande nivå så att du har frihet att göra ett bra jobb. Om du har frihet under ansvar så kan det bli bra – och roligt! Har du varken eller torde det bli ett slitsamt skitgöra som suger musten ur dig. Inte så att du inte ska lyssna på de idéer du får från andra, men någon måste vara ytterst ansvarig för bokbordet. Jag förutsätter att du är det, eller i vart fall kan bli det.

Det andra som behövs är en (semi)permanent fysisk yta att hålla till på. Böcker tar stryk av att flyttas för ofta, så det är bra om du får en bokhylla, ett bord eller en annan möbel som du själv får inreda som du vill. När du vet hur stor yta du får, då vet du också hur många titlar du kan exponera samtidigt. Du behöver ingen jätteyta, men en hylla eller ett bord kan vara bra så att du kan exponera framsidorna – det säljer!
Fortsättning följer om några dagar...

Inga kommentarer: