2010/02/09

Todd Bentley tillbaka - lite för snart?

Enligt Dagen så är Todd Bentley nu tillbaka i tjänst, under Rick Joyners vingar. Drygt ett år har gått efter avslöjandena om att han varit otrogen. Jag har svårt att ge en analys av Lakelandhändelserna. Nog längtar jag efter förnyelse. Och nog längtar jag efter att se fallna människor - även ledare upprättas. Men är ett år tillräckligt? För vissa kommer det aldrig vara tillräckligt. Sydstatsbaptisterna har arbetat med tvåårskarantän i liknande fall - vilket i Sverige fick en tillämpan när Filippus Army föll. Dåvarande ledaren fick en tvåårskarantän från ledarskap, men under goda ledares vård. Sedan kan upprättelsens tid komma, också i tjänsten.

Här undrar jag hur det ser ut i vår kyrka, och i Sverige i stort. Jag är rädd att det inte finns någon direkt tanke eller linje kring det, delvis till följd av vår arbetsrättslagstiftning som just på denna punkt kan bli besvärlig, men också eftersom nåden väl ofta blir billig. Men nåden är dyrbar, och därför ska vi också låta den vara fullständig. Den som fallit, men bett om förlåtelse och upprättats, ska vi välkomna som ett syskon i Herren. Sjuttiosju gånger ska vi förlåta vår broder...

Jag hade gärna sett att Todd Bentley fått vänta litet till. Att stå i tjänst innebär utmaningar på många sätt, till ande, själ och kropp. Men han står inte under mitt ledarskap, ej heller är han någon som jag personligen står nära och därför kan förmana från sidoperspektiv. Fastän jag inte ser Rick Joyner som min favoritledare att följa, så landar jag i detta - om Todd Bentleys ledare, Rick Joyner, bedömer honom redo att komma tillbaka i tjänst så kan jag inte klandra det. Vare sig vi uppskattar teologin eller inte (jag är synnerligen tveksam till mycket av det jag stött på i dessa sammanhang) så får vi välsigna Todd Bentley - önska honom Guds goda i sitt liv, att han får leva i försoningens ljus så att han blir till välsignelse för andra.

Ni som vill veta mer kan kolla hos Morningstar Ministries.

Inga kommentarer: