2010/05/02

Bokbord i kyrkan - titlar vi har haft under året

När det gäller val av böcker finns det mycket att tänka på. Pris och församlingsprofil är kanske de två viktigaste. Pris är konstant (i stort sett) - bättre med låga priser. Strax innan påsk besökte jag en distriktskyrka i staden med höga, ojämna priser på allt, böcker och Sackeusvaror spelade ingen roll. Kaffe för 42 kronor/paket i stället för 40! Hallå? Och en bok för 179 - vem har jämna pengar där?



Församlingsprofil är både en fråga om teologi och målgrupp. En *kyrklig akademikerförsamling i Lund ska ha andra böcker än en lika *kyrklig industriarbetarförsamling i Bergslagen - förutsatt att det är folkkyrkliga akademiker respektive folkkyrkliga industriarbetare som faktiskt firar gudstjänst! (Byt ut * mot folk-, hög-, låg-, eller annat prefix).

Där jag jobbar så är det primärt medelklass - vårdpersonal, lärare och liknande utbildningar som dominerar. Åldern är ganska hög, men med en stor minoritet under 50. Teologiskt är inriktningen lågkyrkligt, ganska karismatiskt och evangelikalt, med hjärta för mission.

Med detta i tankarna köpte jag in böcker. Några kanske oväntade, andra väntade succéer. Här presenterar jag ett urval som kan passa i många sammanhang, med kommentarer. I skrivande stund finns alla i tryck:

Ingela Agardh Den största nyheten.
Göran Skytte Omvänd.

Böcker om människors väg till tro är alltid intressanta. Dessa har sålt bra och många köper dem för att ge bort. I samma genre finns Elisabeth Sandlunds Drabbad av det oväntade som kom för några år sedan men som ännu finns i tryck. Alla tre är synnerligen läsvärda och bör finnas på varje bokbord. Vilket påminner mig om att de tagit slut hos oss - ny beställning behövs!

Drottning Silvias bönbok
Också en titel som många köpt för att ge bort. Bra formgivning - den ser snygg ut!

Bo Giertz Stengrunden, Tron allena och Riddarna på Rhodos.
Göteborgsbiskopen som efter att ha lämnat sin ungdoms aktiva otro blev kristen, präst och sedermera biskop skrev dessa tre romaner, som alla är synnerligen läsvärda. Stengrunden är den mest kända (och den bästa) av de tre, men de andra två är inte tokiga de heller.  Det finns passager i dem som jag ständigt återkommer till vid den i stort sett årliga omläsningen.

Stefan Gustafssons Kristen på goda grunder är den bästa apologetiska boken som skrivits på svenska. Skickligt ger han intellektuellt skarpa skäl för trons sanningsanspråk. Att sätta i händerna på frågvisa!

Knut Tveitereids Minutbibeln är en annan bok som funnits några år. Fortfarande är det den vassaste andaktsboken för ungdomar som jag sett. Aningens dyr kanske, men en läsvärd bok. Att ha på bokbordet - och definitivt något att ge till unga ledare i församlingen!

Länkarna är till Adlibris, som jag använder mig av. Andra nätbokhandlar finns, som exempelvis Bokus.

Inga kommentarer: