2008/12/11

A generous Orthodoxy - en genomläsning...

Har precis avslutat Brian McLarens "a Generous Orthodoxy", nyss utkommen på svenska under titeln "en generös radikalitet". Helt klart en läsvärd, och tankeväckande bok. Jag är långt ifrån säker att jag håller med om allt, men McLaren tillåter sig själv, och mig som läsare att tänka, vilket gör den klart smaklig för mig som nog fått en överdos av det som Adrian Plass kallat för kristen kinamatslitteratur - mättar för stunden men snart blir man hungrig igen.

McLaren lägger stor vikt vid ortopraxin, det rätta levernet, och inte bara i förhållande till klassiska privatetiska saker, utan i förhållande till alla människor som finns runt omkring. Här upplever jag att det blir spännande - och utmanande! En känga åt de Evangelikala som per automatik drar åt socialkonservativ högerpolitik och glömmer bort de svaga och utsatta. Å andra sidan tror jag att han slagit rätt hårt mot den kristna vänstern och dess brist på betoning av individuellt ansvar i "privatmoralfrågor" om han skrivit i Sverige. Just denna del, ansvaret för nästan är väl värt att kombinera med exempelvis:



Keith Green lyckades inte alltid få till en alltigenom generös radikalitet, men här är han väl värd att ta en titt på. "But Lord, there must be some kind of mistake here..." Det är ett fundament att taga vara på sin broder.

Som sagt, läs boken.
/Jx

Inga kommentarer: